Toekomst voor het christendom

Klooster: Dominicanen Knokke


Guido Van Heeswyck is emeritus prof filosofie aan de UA en KULeuven. In de zomerlezing van 10 augustus “Welke toekomst voor het christendom” in de kerk van de Dominicanen,  schetste hij in grote lijnen de ontwikkelingen die zich de voorbije decennia hebben voorgedaan in het maatschappelijke en culturele leven in onze contreien. Deze evoluties hebben een duidelijke weerslag op de religieuze beleving. Niemand kan voorbij de krimp die zich in het hele gelovige leven heeft voorgedaan. Het historisch overzicht dat hij schetste gaf inzicht in de verschillende vormen van geloofsbeleving in de laatste jaren. Het geloofsleven vandaag wordt gekenmerkt door een “ongelijktijdige gelijktijdigheid”. Er zijn zowel nog enkele sporen van het heilig roomse leven merkbaar, als we de vernieuwing van het Vaticaanse concilie in de jaren 60 hebben verwelkomd als we vandaag het grootscheepse afhaken van kerk en geloof meemaken. Inzicht in de complexiteit van de huidige situatie geeft zin voor relativiteit. Dat geldt zowel voor de historische vormen van geloofsleven als het tegelijk bewust maakt van de mogelijkheden die we vandaag onderkennen. Het besef dat alle gebruiken en rituelen, maar ook  de opvattingen inzake geloof tijdsgebonden zijn, betekent een belangrijke bevrijding. Tegelijk maakt het op een nieuwe wijze bewust van ieders verantwoordelijkheid. 

Ignace Dhert

 

Religie en kunst

Op 20 juli ontmoetten we  Christiaan Wittebroodt die ons vertelde over religie en kunst. Hij kijkt naar kunst met een rustige, beschouwende maar ook kritische blik.

Hij gaf een originele interpretatie van de evolutie van de religieuze en spirituele kunst van 1900 tot heden. Hij verwoordde de samenhang tussen fundamentele veranderingen in de cultuur en het tot stand komen  van nieuwe uitdrukkingsvormen. Religieuze kunst is ingebed in wat zich de ‘de laatste eeuw maatschappelijk en in de geest van de mensen heeft afgespeeld’.

De kerk heeft haar greep op de kunst en zinzoekers verloren. Wittebroodt wees op de spanning tussen het authentieke gebruik van elementen uit de christelijke iconografie en het gebruik ervan, vaak willekeurig en eigenzinnig in een heel andere betekeniscontext, of op een symbolische uitgeholde wijze.

Zijn betoog werd aanschouwelijk ondersteund met beelden van twintigeeuwse kunstcreaties. Nadien was er nog gelegenheid om met de spreker en met elkaar na te kaarten tijdens een gezellige receptie.

Lut De Brauwer

 

Vieringen opgeschort

Bij besluit van de pastorale werkgroep worden de religieuze diensten en vieringen opgeschort, zowel in de week als tijdens de weekends, en dit vanaf Zondag 1ste november, tot nader order.
Iedereen is elke dag van de week van harte welkom voor een gebed, een moment van stilte of bezinning.

 

Pastorale werkgroep

Hiervoor werd een groep van vier confraters bereid gevonden.

Het zijn Philippe Cochinaux, Bernard de Cock, Didier Croonenberghs en Ignace D’hert (voorzitter). Zij zullen met de hulp van verschillende medebroeders die bij gelegenheid gedurende een weekend de dienst verzorgen, instaan voor de kerkdiensten.

 

 

Vieringen

Allerheiligen bij de Dominicanen

Op maandag 1 november is er in de Dominicanenkerk enkel om 11u een viering ter nagedachtenis van onze overledenen. Deze viering wordt opgeluisterd door het Schola Gregoriana Dominicana o.l.v. Jacques Maertens. Er is geen avondviering op zondag 31 oktober.

Door de week: 

Enkel woensdag om 11u30

Week-end: 
Zaterdag
18u00 
Zondag
09u30 (Nederlandse liederen)    
11u00 (Gregoriaanse gezangen)  

 

Het Zoute Kerkje

De Dominicanenkerk past uitstekend in het unieke parkachtige kader van het Zoute. Architecturaal vormt ze één geheel met de omringende bewoning. Oorspronkelijk had ze de heilige Philippus als patroonheilige. In 1935 werd ze opnieuw ingewijd door monseigneur Lagae, missiebisschop van Niangara (Congo) en toegewijd aan Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans. Sedert de oprichting van de kerk in 1925 dragen de paters Dominicanen zorg voor de liturgie en de spirituele activiteiten rond de kerk. Het hekken geeft toegang tot het kloosterpand, een vierkant geplaveide binnenplaats met bomen, omsloten door een door tongewelf afgedekte gaanderij met rondbogen op korte zuilen.

De Domincanenkerk dankt haar bestaan aan de opkomst van het toerisme op het einde van de 19de eeuw. Ze bevindt zich in de Sparrendreef en maakt deel uit van de tuinwijk, destijds in opdracht van de familie Lippens uitgetekend door stedenbouwkundige Joseph Stübben. Kerk (1925) en het bijhorend kloosterpand (1927) werden gebouwd in een neoromaanse stijl naar een ontwerp van Joseph Viérin in samenwerking met zijn zoon Luc en Antoine Dugardyn. Het opmerkelijk houten kapwerk, in de vorm van een omgekeerd schip, is geïnspireerd door de halle van Nieuwpoort. De klokkentoren refereert aan de oude kerktorens van Knokke-dorp en Heist. Naast één grote klok (Michaux) hangt er een klokkenspel dat om het kwartier een melodie speelt waarvan de duur van de melodie verlengt naargelang het uur vordert. Wat de inrichting van de kerk betreft met de glasramen, het altaar, biechtstoelen en communiebank - werkte Viérin samen met de Brugse kunstenaar Jules Fonteyne. Hoewel voor soberheid werd gekozen, werden hierop twee uitzonderingen gemaakt: de mozaïek van de H. Thérèse van Lisieux door Anton Molkenboer en de kruisweg van Emile Raes. 

Bron: Kristine Liebaert , De dominicanenkerk in het Zoute. Uitgeverij Van De Wiele, Brugge

 

 

Blijf op de hoogte !

Blijf op de hoogte en meld u aan voor onze nieuwbrief !